Ο πραγματικός ρόλος του γονέα σήμερα


Ο κάθε γονέας είναι ένας παιδαγωγός. Δεν είναι απαραίτητο να έχει γνώσεις παιδαγωγικής. Το να θέλεις να κάνεις παιδί σημαίνει να είσαι υπεύθυνος για τις πράξεις σου ως γονέας και ότι θα δώσεις ένα μεγάλο κομμάτι του εαυτού σου για να μεγαλώσει με τα σωστά ψυχικά και πνευματικά εφόδια το παιδί σου. Γονέας δεν σημαίνει μόνο δίνω τροφή στο παιδί μου, σημαίνει ασχολούμαι και δημιουργικά μαζί του. Πολλοί γονείς δεν έχουν καταλάβει τι θα πει πραγματικός γονέας. Τα παιδιά είναι εν φύσει κοινωνικά όντα. Μέσω του παιχνιδιού μέσα στην οικογένεια μπορούν να καλλιεργηθούν πολλοί τομείς της ανάπτυξης (π.χ. γνωστική και γλωσσική ανάπτυξη, συναισθηματική ανάπτυξη, κ.λπ.).

Το να δίνει ένας γονέας υψηλότερες ευθύνες στον εκπαιδευτικό, από ότι ο ίδιος έχει, για να ασχοληθεί με το παιδί του είναι αντιπαιδαγωγικό. Αυτό σημαίνει ότι οι γονείς δεν θέλουν να ασχοληθούν με το παιδί τους και μεταφράζουν τον εκπαιδευτικό ως "γονέα". Άλλος ο ρόλος του εκπαιδευτικού με συγκεκριμένες αρμοδιότητες και άλλος ο ρόλος του γονέα. Ο εκπαιδευτικός δεν είναι υπηρέτης του γονέα, είναι εκεί για να διευκολύνει το μαθητή, να δείξει το δρόμο στο γονέα πως μπορεί να μάθει το παιδί του και να βρει τρόπους ο ίδιος ο γονέας για να ασχοληθεί μαζί του, εστιάζοντας στις δυνατότητες και παράλληλα στις αδυναμίες του. Η ενασχόληση με το παιδί έχει πολλά οφέλη, όπως η ενίσχυση του μητρικού-πατρικού ρόλου, η καλύτερη επικοινωνία, η καλύτερη κατανόηση των αναγκών του παιδιού, η καλύτερη ανάπτυξη του παιδιού, κ.λπ.

Σήμερα με την επικράτηση και εξέλιξη την πανδημίας του COVID-19, οι γονείς αντί να βρουν τρόπους να ασχοληθούν με τα παιδιά τους ανάλογα με το πνεύμα της εποχής ή των ημερών, ασκούν πιέσεις στους εκπαιδευτικούς να υλοποιήσουν πιο αυστηρή τηλεκπαίδευση, στέλνοντας διαρκώς υλικό. Οι γονείς πρέπει να κατανοήσουν ότι η γνώση δεν έρχεται έτοιμη. Πρέπει να μάθουν να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά. Να ρωτούν τους εκπαιδευτικούς τι έκαναν προ της πανδημίας, σε ποιο στάδιο είναι το παιδί τους, να ψάξουν υλικό στο Google με βάση την επικοινωνία που είχαν με τον/την εκπαιδευτικό, να το εκτυπώσουν, να ασχοληθούν με το παιδί τους. Να ξυπνήσουν το ένστικτο του "παιδαγωγού" μέσα τους. Η γνώση κερδίζεται με προσπάθεια και αυτό πρέπει να το καταλάβουν τα παιδιά. Πρέπει οι γονείς να δημιουργήσουν παιδιά-εξερευνητές της μάθησης. Οι γονείς είναι ο κυριότερος παράγοντας διαμόρφωσης της ταυτότητας και προσωπικότητας του παιδιού. Οι γονείς αντί να βλέπουν την επικρατούσα κατάσταση ως ευκαιρία επανασύνδεσης με τα παιδιά τους, την βλέπουν ως ένα φορτίο ενώ έχουν κι άλλα να κάνουν. Ο πραγματικός γονέας έχει πάντα χρόνο για το παιδί του χωρίς δικαιολογίες και πιέσεις! Ο πραγματικός γονέας είναι υπομονετικός, παρακολουθεί στενά την εξέλιξη του παιδιού του, γίνεται αυτός που ζητά πραγματικά το παιδί του. Και για να παραφράσω τα λόγια του ψυχολόγου Νίκου Σιδέρη: τα παιδιά δεν θέλουν εκπαιδευτικό, γονείς θέλουν! Είναι καιρός να κατανοήσουν τις πραγματικές ανάγκες των παιδιών τους και να συμβάλλουν ουσιαστικά και όχι επιφανειακά στην ολιστική ανάπτυξη τους.

Πάρτε ως παράδειγμα το εξής: Πώς θα μεγαλώνατε το παιδί σας αν δεν υπήρχαν εκπαιδευτικοί; Πώς θα το βοηθούσατε να μάθει;

Υ.Γ. Για να αποφεύγονται οι παρεξηγήσεις δεν έχω κανένα πάρε δώσε με τους γονείς. Σημασία έχει να καταλάβουν τον πραγματικό ρόλο τους στη ζωή του παιδιού, διαφορετικά αυτό θα είχε τεράστιες επιπτώσεις για το ίδιο το παιδί.

Κωνσταντίνος Ν. Μαντζίκος, Εκπαιδευτικός-ερευνητής 

Τα δικαιώματα της φωτογραφίας ανήκουν στην ιστοσελίδα infokids.gr

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας ευχαριστούμε! Το σχόλιο σας καταγράφηκε!

Startup Οικοσυστήματα: Αποτελούν το μέλλον της Επιχειρηματικότητας;

Την τελευταία δεκαετία παγκοσμίως και ιδίως στην Ελλάδα περίπου από το 2015 και μετά ακούμε και διαβάζουμε πολλά σχετικά με την Νεοφυή Επιχε...